Metro (MRT)
Metrolippu |
baht kolikot koneeseen, saat vastapalveluksi yhden muovisen kolikon, joka toimii nyt sinun lippuna. Muistoksi et tätä saa (ellet halua jäädä asumaan metroasemalle), joten joudut omalla pysäkillä luopumaan siitä. Hankalin osa koko jutussa on uloskäynnit. Niitä on yleensä 3-4 kpl ja ovat aika kaukana toisistaan. Välillä saattaa tulla tutulle asemalle, mutta poistua väärästä uloskäynnistä ja sitten ihmetellään missäs sitä nyt ollaan.
Skytrain(BTS)
Sanoin sen olevan maapinnan yläpuolella |
Metrossa ja skyreinissä on myös huonoja puolia. Niitä voisi mennä tiheämmin, kun kuitenkin on kyse suurkaupungista, eikä Helsingistä. Joskus on joutunut venaa jopa 10min (no hui kauheeta, miten sä selviät). Toinen juttu, mikä ärsyttää on se, että MRT ja BTS ovat kaksi eri yhtiötä. Olisi paljon näppärämpää jos yhellä kortilla voisi kulkea molemmissa kiitäjissä. Mutta ei.
BTS ja MRT verkosto |
Jos haluaa säästää kunnolla, on halvin kulkuväline bussi. Bussilipun hinta vaihtelee 0-15 bathtiin. Jotkut bussit ovat ilmaisia, joissakin on puulattia ja kalleimmissa on ilmastointi. Bussiyhtiöitä on myös kymmeniä ja nii on myös erivärisiä busseja. Bussia käyttäessä, kannatta etukäteen selvittää minkä numeroisella bussilla pitää kulkea ja missä jäädä pois. Itse Bussiin pääseminen onkin oma haaste. Ruuhka-aikana bussi saattaa ottaa ihmisiä kyytiin mistä sattuu, joten tulee olla valppaana. Bussista pois jääminen pitää hoitua nopeasti. Välillä tuntuu kun olisi jossain elokuvassa ja hyppäisi liikkuvasta bussista pois. Sen jälkeen pyörit asvaltilla ja otat aseen esille ja alat ampumaan vihollisia....Okei, ehkä vähän liioittelin. Bussit ovat ruuhka-aikana nopeampia kuin taksit (ainakin siltä tuntuu), koska heillä taitaa olla oma kaista ja kuskit ovat mielipuolia. Busseista lähtee yleensä myös erittäin miehekkäät äänet ja savupilvet, mikä saattaa herättää pelkoa muihin autoilijoihin.
Taksi
Hankalin ja samalla mukavin. Takseja löytyy kaikkia sateenkaaren värisinä, eikä niistä yleensä ole pulaa. Yhessä oppaassa kuitenkin luki, että älä ota seisovaa taksia, vaan ota aina liikkuva taksi, pääset halvemmalla.
Seisovat taksit eivät yleensä laita mittaria päälle ja tarjoavat jonkun könttisumman, joka on yleensä tuplat siitä summasta mitä menisi mittarilla. Joten kannattaa aina pyytää taksikuskia laittamaan mittari päälle, ellei hän ite laita. Aloitus summa on 35bathia. Joskus tulee halvemmaksi mennä taksilla suoraan määränpäähän, kun ottaa aluksi taksi metro/skytrein asemalle ja sit asemalta taksi kohteeseen. Suurin ongelma taksien kanssa on kommunikointi. Vaikka sinulla olisi määränpään englannin- ja thaikielinen osoite, kuva paikasta ja osaat ääntää paikan nimen thaiks (omasta mielestä), saatat silti päätyä jonnekin muualle. Noin 90% kuskeista ei osaa englantia. Jotkut kuskit taas eivät osaa lukea, joten osoitteestakaan ei ole hyötyä. Parhaaksi havaittu keino päästä perille on näyttää jostain tunnetusta kohteesta kuva mikä on sinun määränpään lähellä. Tämä on kuitenkin kaikkein turistisin tapa, joten jotkut eivät suostu kuljettaa... Paras vaihtoehto on saada joku paikallinen tilamaan sinulle taksi. Toimii aina! Taksilla voi myös päästä ilmaiseksi, mutta vain silloin jos olet menossa johonkin toiseen baariin/klubille jatkoille, jolloin baari/klubi maksaa kyydit.
TukTuk
Kyllä pärisee |
Skootteritaksi (Doomraider)
Doomraider |
Minibussi (ja tunnet olevasi elossa)
Nämä kuskit ovat varmaan siirtyneet skootteritaksista minibussiin, mutta ajotyyli pysyy samana. Kaistoja pujotellaan, välillä tehdään oma kaista pientareelle ja liikennevalot on nössöjä varten. Kuskilla taitaa olla aika kuuma, kun sisällä lämpötila pakussa lähentelee pakkasta. Talvitakki ja karvalakki mukaan näihin kyyteihin, jos on vähän pitempi matka. Hinta on vähän kalliimpi kun oikealla bussilla, mutta olen 1h-30min aikaisemmin perillä. Myös huhuja liikkuu, että joskus nämä minibussit ängetään liian täyteen jolloin joutuu seisomaan koko matkan. Itse emme ole kuitenkaan vielä joutuneet seisomaan.
Lautat
Laiva tai lautta liikenne on Thaimaassa hyvin monipuolista. Suosituille saarille vie moni eri yhtiö, kun taas pienemmille vie yksi. Lauttoja toisaalta menee usein monta tunnin sisään ja hinnat vaihtelevat hyvin rajusti. Yksi kasvava ja erittäin suosittu lautta yhtiö on Lompeayah High Speed Catamarans, joka on varteen otettava vaihto ehto jos mielii eteläisen Thaimaan saarille (koh Samui, koh Pangan, koh Tao ja koh Nagyan).
Oli kyseessä mikä yhtiö tahansa niin Thaimaasta voi ostaa helposti ''joint ticketin'' kohtuu hintaan eli bussi/juna/lentokone ja lautta yhdistelän, jolloin välttyy ylimääräiseltä säätämiseltä ja säätää aikaa.
Lentokone
Lentäminen on Aasiassa ja Thaimaassa hyvin edullista verrattuna Euroopan mittapuulle, kuitenkin Thaimaassa lentävien kannattaa varautua varaamaan liput vähintään 3päivää aikasemmin, koska lentokoneet ovat hyvin suosittuja myös paikallisten keskuudessa. Thaimaan sisäiset lennot lähtevät kätevästi vanhalta lento kentältä Don Muang (DMK).lta jonne pääsee helposti taksilla. Lentolippujen hinnat vaihtelevat 30 eurosta aina 100 euroon suunta, riippuen lentokoneen tyypistä, reitin pituudesta ja sesongin laadusta (high -, mid - vai low season).
Lentoyhtiöitä on Thaimaassa enemmän kuin pystyy ymmärtämään, sillä Bangkok on Aasian lennoilla yleisin välipysähdys etappi. Kuitenkin Thaimaan sisäisiin lentoihin on noteerauksen arvoisia halpalentoyhtiöitä Nokair, Airasia, One-Two-Go ja Solarair. Viimeisin muunmuassa lentää kätevästi BKK-Chumpon väliä vain noin 40e hinnalla josta on helppo matkustaa etelän saariryhmille yhdistelmä lipuilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti