keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Haluan vain paikasta A paikkaan B...




 
Olipa suunta minne tahansa, mistä tahansa tai paikka kuinka tunnettu, on aina pieni vaara, että joudut aivan jonnekin muualle. Kuljetus mahdollisuuksia on paljon: taksi, bussi, metro, skytrain, mopotaksi ( a.k.a. Doomraider), tuktuk, minibussi ja lentokone. Yksi vaihtoehto on myös kävellä, mutta paikalliset eivät paljon sitä harrasta, ei edes ruuhka-aikana. Käydään ensin läpi Bangkokissa kulkeminen eli lähimatkat.

Metro (MRT) 
Metrolippu
Automaattijunat ovat käteviä tapoja liikkua. Eikä väärään junaan astuminen ole kovin suurena vaarana, kun linjoja on vain yks. Pitää vain tietää päätepysäkki jotta osaa valita oikean suunnan ja sitten vain seuraa kylttejä. Metroon mentäessä, ei kannata (eikä saa) ottaa paljon laukkuja mukaan. Heti päästyäsi maanalle, sinua odottaa turvatarkastus. Joudut menemään metallipaljastimen läpi ja jos se piippaa, nii laukku auki ja vilauta sisältöä. Vartijat ovat yleensä kylläkin työhönsä kyllästyneitä, joten nopea vilkaisu riittää.  Pummilla kulkeminen ei onnistu ilman pomppimista, joten lippuautomaatit löytyy yleensä juuri ennen porttia. Automaatit ovat aika selkeitä ja niihin käy lähes kaikki baht kolikot ja setelit. Automaattiin voi myös valita englannin kielen, jos ei thai rimpsuista saa selvää. Tämän jälkeen kun olet syöttänyt kaikki 1
baht kolikot koneeseen, saat vastapalveluksi yhden muovisen kolikon, joka toimii nyt sinun lippuna. Muistoksi et tätä saa (ellet halua jäädä asumaan metroasemalle), joten joudut omalla pysäkillä luopumaan siitä. Hankalin osa koko jutussa on uloskäynnit. Niitä on yleensä 3-4 kpl ja ovat aika kaukana toisistaan. Välillä saattaa tulla tutulle asemalle, mutta poistua väärästä uloskäynnistä ja sitten ihmetellään missäs sitä nyt ollaan.

Skytrain(BTS)
Sanoin sen olevan maapinnan yläpuolella
Tämä on vähän sama systeemi kun metro, mutta se kulkee maapinnan yläpuolella (ei uskois). Helppo ja linjoja on kaks. Tähän päätettiin ostaa opiskelijoitten pakettikortti. Tämä maksoi sen 300 bahtia, sisältäen 15 matkaa kuukauden ajan.  Jos ei halua tätä "jäniskorttia", löytyy myös tavalliseen tapaan automaatit. Tällä kertaa automaatti ei hyväksy kaikkia rahoja ja antaa paperisen lipun. Mikä pahinta, automaatissa on fyysiset napit, eikä kosketusnäyttöä kuten metron automaateissa. Tässä kohtaa jonnet menevät hämilleen, alkavat itkemään ja lähtevät kotiin. Maailma on karu...
Metrossa ja skyreinissä on myös huonoja puolia. Niitä voisi mennä tiheämmin, kun kuitenkin on kyse suurkaupungista, eikä Helsingistä. Joskus on joutunut venaa jopa 10min (no hui kauheeta, miten sä selviät). Toinen juttu, mikä ärsyttää on se, että MRT ja BTS ovat kaksi eri yhtiötä. Olisi paljon näppärämpää jos yhellä kortilla voisi kulkea molemmissa kiitäjissä. Mutta ei.

BTS ja MRT verkosto
Bussi

Jos haluaa säästää kunnolla, on halvin kulkuväline bussi. Bussilipun hinta vaihtelee 0-15 bathtiin. Jotkut bussit ovat ilmaisia, joissakin on puulattia ja kalleimmissa on ilmastointi. Bussiyhtiöitä on myös kymmeniä ja nii on myös erivärisiä busseja. Bussia käyttäessä, kannatta etukäteen selvittää minkä numeroisella bussilla pitää kulkea ja missä jäädä pois. Itse Bussiin pääseminen onkin oma haaste. Ruuhka-aikana bussi saattaa ottaa ihmisiä kyytiin mistä sattuu, joten tulee olla valppaana. Bussista pois jääminen pitää hoitua nopeasti. Välillä tuntuu kun olisi jossain elokuvassa ja hyppäisi liikkuvasta bussista pois. Sen jälkeen pyörit asvaltilla ja otat aseen esille ja alat ampumaan vihollisia....Okei, ehkä vähän liioittelin. Bussit ovat ruuhka-aikana nopeampia kuin taksit (ainakin siltä tuntuu), koska heillä taitaa olla oma kaista ja kuskit ovat mielipuolia. Busseista lähtee yleensä myös erittäin miehekkäät äänet ja savupilvet, mikä saattaa herättää pelkoa muihin autoilijoihin.

Taksi
Hankalin ja samalla mukavin. Takseja löytyy kaikkia sateenkaaren värisinä, eikä niistä yleensä ole pulaa. Yhessä oppaassa kuitenkin luki, että älä ota seisovaa taksia, vaan ota aina liikkuva taksi, pääset halvemmalla.
Seisovat taksit eivät yleensä laita mittaria päälle ja tarjoavat jonkun könttisumman, joka on yleensä tuplat siitä summasta mitä menisi mittarilla. Joten kannattaa aina pyytää taksikuskia laittamaan mittari päälle, ellei hän ite laita. Aloitus summa on 35bathia. Joskus tulee halvemmaksi mennä taksilla suoraan määränpäähän, kun ottaa aluksi taksi  metro/skytrein asemalle ja sit asemalta taksi kohteeseen. Suurin ongelma taksien kanssa on kommunikointi. Vaikka sinulla olisi määränpään englannin- ja thaikielinen osoite, kuva paikasta ja osaat ääntää paikan nimen thaiks (omasta mielestä), saatat silti päätyä jonnekin muualle. Noin 90% kuskeista ei osaa englantia. Jotkut kuskit taas eivät osaa lukea, joten osoitteestakaan ei ole hyötyä. Parhaaksi havaittu keino päästä perille on näyttää jostain tunnetusta kohteesta kuva mikä on sinun määränpään lähellä. Tämä on kuitenkin kaikkein turistisin tapa, joten jotkut eivät suostu kuljettaa...  Paras vaihtoehto on saada joku paikallinen tilamaan sinulle taksi. Toimii aina! Taksilla voi myös päästä ilmaiseksi, mutta vain silloin jos olet menossa johonkin toiseen baariin/klubille jatkoille, jolloin baari/klubi maksaa kyydit.

TukTuk
Kyllä pärisee
Voi näitä mopoautoja muistuttavia pelejä. Sinun ei tarvitse etsiä heitä, vaan he löytävät sinut. Nämä päristimet ovat yleensä siellä missä turistikin. Maksu hoituu samalla tavalla kuin seisovassa taksissa: könttisumma. Näistä summista pitää tinkiä. Ei ehkä yhtään halvempi kuin taksi, mutta nopeampi. Nämä kuskit eivät pahemmin liikennesäännöistä piittaa ja ohittelevat aika törkeästi toisia, mutta oletpahan nopeammin perillä. Näitten kuskien avulla pääset myös vähän erikoisempiin paikkoihin (pum pum ja pink ponk..) Näillä kuskeilla voi myös kulkea kilometrejä maksamalla vain 10-30bathia. Ehtona vaan on, että käydään joko jossain räätälillä (teidän ei tarvitse ostaa, kunhan katsotte vaan 5min) tai kuksin suosittelemassa muussa menomestassa. Nämä mestat sitten maksavat kuskille, siitä että toivat lisää asiakkaita. Nämä paikat ovat yleensä turisteja täynnä ja hinnat korkealla.

Skootteritaksi (Doomraider)
Doomraider
 Tätä kyytiä olen vain minä (Karli) kokeillut ja hurjaa on. Ehdottomasti nopein vaihtoehto. Kommunikointi taso on samaa kuin takseissa ja hintakin jotakin samaa luokkaa. Hinta tulee sopia ennen matkaa ja yleensä sanovat heti alkuunsa lopullisen summan, joten vaikea tinkiä. Kyyti on hurjaa ja autojen välistä ei aina luule mahtuvansa. Kuski kylläkin on eri mielitä. Kyydissä ei kannata olla mitään ylimääräisiä tavaroita, jolloin on hankalampi pitää skootterista kiinni. Paikalliset naiset kuitenkin istuvat skootterien kyydissä sivuttain ja kaikessa rauhassa. Enää teekuppi puuttuisi kädestä... Nämä taksit tunnistaa yleensä oransseista, koulussa vihreistä, liiveistä. Kuultiin myös yks tornari, että mitä illemmalla mennään sitä vaarallisemmaksi kyyti käy. Kuskeilla nimittäin alkaa viinahammasta kolottaa ja ajavat sitten päissään. Itse en ole ollut vielä humalaisen kyydissä, mutta olen kuitenkin nähnyt kuskien vetävän brenkkua kadunkulmalla. En siis suosittele näitten käyttöä illemmalla.

Minibussi (ja tunnet olevasi elossa)
Nämä kuskit ovat varmaan siirtyneet skootteritaksista minibussiin, mutta ajotyyli pysyy samana. Kaistoja pujotellaan, välillä tehdään oma kaista pientareelle ja liikennevalot on nössöjä varten. Kuskilla taitaa olla aika kuuma, kun sisällä lämpötila pakussa lähentelee pakkasta. Talvitakki ja karvalakki mukaan näihin kyyteihin, jos on vähän pitempi matka. Hinta on vähän kalliimpi kun oikealla bussilla, mutta olen 1h-30min aikaisemmin perillä. Myös huhuja liikkuu, että joskus nämä minibussit ängetään liian täyteen jolloin joutuu seisomaan koko matkan. Itse emme ole kuitenkaan vielä joutuneet seisomaan.

Lautat
Laiva tai lautta liikenne on Thaimaassa hyvin monipuolista. Suosituille saarille vie moni eri yhtiö, kun taas pienemmille vie yksi. Lauttoja toisaalta menee usein monta tunnin sisään ja hinnat vaihtelevat hyvin rajusti. Yksi kasvava ja erittäin suosittu lautta yhtiö on Lompeayah High Speed Catamarans, joka on varteen otettava vaihto ehto jos mielii eteläisen Thaimaan saarille (koh Samui, koh Pangan, koh Tao ja koh Nagyan).
Oli kyseessä mikä yhtiö tahansa niin Thaimaasta voi ostaa helposti ''joint ticketin'' kohtuu hintaan eli bussi/juna/lentokone ja lautta yhdistelän, jolloin välttyy ylimääräiseltä säätämiseltä ja säätää aikaa.

Lentokone
Lentäminen on Aasiassa ja Thaimaassa hyvin edullista verrattuna Euroopan mittapuulle, kuitenkin Thaimaassa lentävien kannattaa varautua varaamaan liput vähintään 3päivää aikasemmin, koska lentokoneet ovat hyvin suosittuja myös paikallisten keskuudessa. Thaimaan sisäiset lennot lähtevät kätevästi vanhalta lento kentältä Don Muang (DMK).lta  jonne pääsee helposti taksilla. Lentolippujen hinnat vaihtelevat 30 eurosta aina 100 euroon suunta, riippuen lentokoneen tyypistä, reitin pituudesta ja sesongin laadusta (high -, mid - vai low season).
 Lentoyhtiöitä on Thaimaassa enemmän kuin pystyy ymmärtämään, sillä Bangkok on Aasian lennoilla yleisin välipysähdys etappi. Kuitenkin Thaimaan sisäisiin lentoihin on noteerauksen arvoisia halpalentoyhtiöitä Nokair, Airasia, One-Two-Go ja Solarair. Viimeisin muunmuassa lentää kätevästi BKK-Chumpon väliä vain noin 40e hinnalla josta on helppo matkustaa etelän saariryhmille yhdistelmä lipuilla.


Lentäminen on hyvä ratkaisu jos haluaa säästää aikaa reissuilla. Kymmenen tunnin bussimatkan voi lentokoneella taittaa mukavasti puolessatoista tunnissa ja samalla näkee hienoja maisemia matalista lentokorkeuksista johtuen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti